Wednesday, June 8, 2011

bila kau nak kahwin ??? what?? poligami ??

sebelum aku memulakan bicaraku pada jam ini , nak bgtaw something yg important .
kalo x suke lagu dari drama nora elena kat blog ni , sile 'pause' . aku suke dengar , so , aku nak bagi bising blog aku ni . okeehhh .
baiklah mari kita pergi ke tajuk utama .. semalam kelas BEL . sape yg x taw kelas bel tu . cini  aku perkenalkan serba - sedikit . BEL ni adalah satu subjek yg wajib diambil oleh semua student UiTM . kelas english le .

aku sangat suke dengan lecture BEL aku semester ni , cute je orangnye . ala- ala pelakon sunsilk tu ,  DIANA AMIR . bile beliau berkata- kata , sebijik macam diana amir . serius . x tipu punyer . silelah bayangkan .

semalam , dengan tidak semena - menanya , cik ellysa (nama lecture BEL aku ) tanya setiap seorang tentang 'pada umur berapakah kami akan berkahwin ' . mak aiiihhh . soalan maut . x de maut mane pon . setiap student kene jawab . okehh . sila teka aku jawab berapa ?? hah .. cepat . bukan 40 tahun . haih . tua sangat . andartu melampau tu . haha

 aku main bantai je nombor . 26 tahun . tu pon paling lambat . acctully x merancang ap2 pon . dah nombor tu je yg aku terfikir dalam kepala hotak ni hah . sebut je . rata-rata student perempuan memilih 26 tahun sebagai 'angka bertuah' . *ikut gue la tu kan . hehe . XD*

kenapa zaman sekarang susah nak dengar ade orang nak kahwin awal , sangat susah sikit la , berbanding zaman datuk nenek kite dahulu kan . bagi aku , orang perempuan zaman sekarang dah moden , ramai yg dah berjaya . ade juga yg menganggap , jika tiada lelaki  pon mereka boleh lagi hidup . ye lar . perempuan sekarang ramai yg bekerjaya yg tinggi - tinggi . dah boleh menampung kehidupan sendiri .

ramai juga yg menggunakan  prinsip "NO MEN , NO CRY" . bg mereka lelaki x penting dalam hidup . jangan terkejut okeehh . ade someone yg begini . siapa yg patot dipersalahkan dalam hal ini . *budget karangan bahasa melayu dah . haha * .

kadang - kadang , lelaki sendiri membuat perempuan takot untuk berkahwin . nowadays , kita  banyak  mendengar tentang poligami . lelaki seronoklah bila poligami . perempuan yg mendengar bagaikan cuping telinga hendak tercabut dari tempat asalnya dan beralih ke lutot . *ni peribahasa ciptaan aku sendiri , jgan gunakan dalam karangan * . yeah , siapa yg saggup untuk berpoligami . wanita mane yg sanggup . walau sebaik manapun perempuan itu , mesti dalam hatinya sangat sakit apabila dimadukan . memanglah ade yg cakap . "saye pasrah" . "itu dah takdir " . takdir Allah kita memng x boleh untuk melawan . tetapi pasti ada terguris di hati .



contoh macam filem ayat - ayat cinta ni , kesian dengan aisya . aku yg tengok ni pon menangis semasa Fahri sedang dinikahkan dengan Maria . melimpah ruah air mata aku di situ . terlebih emosi . haha . sape x emosi . kesian la . emosi . emosi .

aku sangat tidak bersetuju apabila dengan sesedap mulut perasa blueberry je lelaki menggunakan alasan poligami adalah sunah nabi . jadi mereka ingin mengikut sunnah nabi . hey . hey . hey . helllooooo . kalau bab poligami je la kaw nak ikot sunah nabi kan . bab-bab sunnah nabi yg lain x mau pulak kaw ikot . aku cukup pantang dengan orang yg macam ni . 

bukan nak cakap ape lah kan .  kebanyakan perempuan lagi sanggup untuk diceraikan daripada mendapat madu . ni adalah kata2 cik ellyysa aka lecture bel aku . kebetulan sama pula dengan pemikiran aku . perempuan ni memang x sanggop someone yg dicintai , disayangi dikongsi- kongsi . ni memang sifat semulajadi setiap perempuan . harap maklum . bukan tamak . tapi adalah tamaknya tu sikit-sikit . hehe .

cube korang fikir , ni contoh okkehh , andai bermadu , suami kamu tu akan sayang kamu secara sama- rata ke? x mungkin la . mesti la dia akan sayang salah seorang lebih . x mungkin akan sama kan .sangat tidak mungkin . la' mumkin . 


macam best je situasi kat atas ni .  tiba-tiba terfikir , siapalah calon yg akan menyarungkan cincin di jari manisku . macam2 boleh terjadi kan . x semestinya pakwe korang sekarang yg akan menyarungkan cincin di jari manis korang nanti .  betul x ?? tengoklah macam drama nora elena tu .  aku x de calon lagi ni . siape berminat sila dail 01*-4*****1. haha .   haih , jangan fikir aku miang @ gatal ! garaw okehhh . eh2 . spelinggggg error . GURAU okehhh <---- * baru betul * 

aku tau , mesti ade juga wanita di luar sana yg sanggup berpoligami . tapi rasenye x ramai . memang  akan mendapat , payung emas . tapi kalau dalam hati x sanggup . macam mane pula .??? wallahhua'lam . aku bukan ustaz @ ustazah untuk menjawabnya . aku pon x pasti . hanya Allah yg tahu .

p/s : x taw nak buat p/s ape  .. haha . k bye .









4 comments:

imanbieyha said...

like like like (^_^).... kalau kawin ag 1, nak mintak cerai haa

AIN said...

@iman : aku pon sangat like . yeah .haha

syana mizwateva said...

sape yg sggp bmadu 2,aty nya msti btol2 bersih n redha...tp syana x sggp nk bmadu...

AIN said...

@SYANA : TU la kan . sye pon x sanggop .. :)